Open menu

Amsterdam – Parijs – Delhi - Madras

Zondag 20 februari 2000

We vliegen van Amsterdam naar Parijs en na een uur vertraging door naar Delhi waar we landen om 5.30 uur in de morgen. Het is 12 uur in de nacht in Nederland. We zoeken een stoel op en het wachten begint. Het is gelukkig niet druk op het vliegveld in Delhi. Na een aantal uren kunnen we weer inchecken. Door de security worden we teruggestuurd omdat we geen label aan de handbagage hebben. Dus een label opgehaald en weer vooraan in de rij gaan staan, stempel gekregen op het label, stempel gecontroleerd en we mogen weer instappen in het vliegtuig naar Madras. We zitten welliswaar niet naast elkaar maar wel aan het gangpad. Na 2 ½ uur landen we in Madras. We halen de bagage op, gaan geld wisselen en lopen naar buiten. Het is een uur of 10 in de ochtend lokale tijd, als we ons melden bij het Shoestring bordje.

Mamallapuram

De groep bestaat uit 20 mensen. Met de bus rijden we in 2 uur naar ons eerste vakantie adres Mamallapuram een klein dorpje aan zee.
We krijgen de sleutel en om 4 uur is er een welkomspraatje van de gids, trainee, chauffeur en bijrijder. No airco- room, no airco- bus.

mamallapuram03 Met de groep besluiten we om in het hotel te eten om elkaar wat beter te leren kennen,  maar eerst  lopen we met ons tweetjes nog even het dorpje in. De geuren zijn bekend. Het is warm, maar met een lekker windje. Het lawaai is herkenbaar en natuurlijk ook de beestenboel. De mensen zijn hier donkerder dan in het noorden van India, haast zwart en kleiner van postuur. Het is hier ook schoner dan in het noorden. De mensen houden hun straatje schoon en schilderen bloemen voor de ingang van het huis. De huisjes  zien er daardoor mooier en gezelliger uit.

Maandag 21 februari 2000

We drinken koffie en gaan het dorp in. Er zijn een aantal tempels en grotten te bezichtigen. Alles op loop afstand. De grotten zijn bewerkt met beeltenissen van mens en dier en schijnen omstreeks 700 te zijn gebouwd. De tempels zijn de oudste in India. Dit dorpje is bekend om zijn beeldhouwerij. Je hoort van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat het gehamer op steen. Er worden vooral goden uit steen gehouwen en gelukkig af en toe ook een olifantje voor de toerist. Verder leeft men van de visvangst en natuurlijk van de toeristen. Overal zijn winkeltjes waar je kleding kunt kopen. Sjaals, sharongs, sieraden en dergelijke. We eten pannenkoek voor lunch en ‘s avonds lekker verse vis. We drinken en praten nog wat met enkele mensen uit de groep en voor we het weten is het al weer 12 uur geweest.

Dinsda, 22 februari 2000

Na een onrustige nacht. Een plank met een dun schuimrubber matrasje is ook niet erg comfortabel, je hele lijf protesteert, gaan we koffie drinken als de schoonmakers komen. Alles wordt ontsmet. We konden vandaag een uitstapje maken naar de bergtempel van Thirukkalikundran. We gaan niet mee en doen het vandaag nog maar even  rustig aan, er komen nog tempels genoeg.

mamallapuram02De ‘boterbal’ wezen bewonderen. Een grote ronde bal , op een rotsbed, waarvan je denkt dat hij ieder moment naar beneden kan rollen. Nog wat ‘heilige grotten’ bezocht en naar de markt geweest. De vis was uitverkocht er liggen nog wat visjes te drogen. Wat foto’s genomen van bekvechtende mensen op de groentemarkt en door naar het strand. Het is ongelooflijk als je ziet met wat voor materiaal, een paar platte boomstammen, ze hier de zee opgaan. Je kunt er wel lekker op liggen zonnen. Lekker gegeten en weer terug naar het hotel.
Nog even een tempeltje bekeken en een broek en top laten maken van dunne zijde voor 17,50. Morgen ophalen.

Woensdag 23 februari 2000

Vandaag nog een rustige dag. Morgen vertrekken we voor de rondreis. Met dit warme weer en zonder airco vermoeiend genoeg, dus nog even genieten van het “niets” hoeven. We gaan winkelen, eten en drinken onderweg, spelen met de kinderen uit de kleuterschool van het dorp. (deze kinderen hebben geen speelgoed, en spelen dus met elkaar en nu met ons).

We pakken de tassen weer in voor de reisdag van morgen.